Katere metrike bi moralo spremljati vsako podjetje?
Simon Belak je hacker, filozof in gledališki režiser, ki ravno to neobičajno kombinacijo za svoje analitično delo in 'outsiderstvo' nasploh prepoznava kot pomembno prednost. »Mislim, da je ključna poteza nenavezanost na neko fiksno identiteto«, pravi in izpostavlja 'outsiderski' način razmišljanja in analiziranja kot tisti, ki lahko deluje najbolj disruptivno. Je CTO podjetja GoOpti, mednarodnega podjetja, ki se ukvarja s cestnim prevozom potnikov, za katerega pravi, da je »data driven«. To opiše skozi štiri ključne točke.
Ker je v bistveno več primerih analitika razumljena predvsem kot nepotrebni »dodatek« siceršnjim dobrim občutkom vodstva, bo poseben poudarek letošnje Slovenske marketinške konference, ki bo potekala konec maja v Portorožu in kjer bo nastopil tudi Simon Belak, namenjen ravno tej temi. »Več uporabe podatkov, več eksperimentiranja, več iteriranja«, se glasijo prvi trije nasveti 'analitičnega režiserja filozofije' slovenskim marketingašem, ki nam je v intervjuju predstavil tudi svoje videnje prihodnosti analitike ter podal veliko koristnih priporočil.
Vsekakor. Žal to zajema celoten spekter od startupov, preko gazel, do največjih podjetji. Že če se vprašamo, koliko podjetji se sploh zaveda, da so podhranjeni glede analitike, je slika precej uborna.
Poglaviten razlog je pomankanje zavedanja in razumevanja. Ta se manifestira na različne načine. V manjših podjetjih kot odlašanje z vlaganjem v analitiko, ironično velikokrat v imenu fokusa, čeprav je ravno analitika tista, ki nas lahko ohrani na pravi poti. Pri večjih podjetjih pride v igro še politika, tako med-oddelčna kot na nivoju posameznih managerjev. Velika večina večjih podjetij ima svoje podatke ujete v silose, razporejene po oddelčnih mejah in njihovo združevanje je v najboljšem primeru težavno, često pa skoraj nemogoče. Potreben je tudi mentalen preskok. Podatki so resda orodje, imajo tudi nekakšno sebstvo, v smislu, da se jih ne da povsem po mili volji manipulirati in so neodvisni od naših hotenj, vse preveč ljudi pa deluje po načelu: “če se dejstva ne skladajo s teorijo, toliko slabše za dejstva”.
Ne smemo pa zanemariti tudi pomanjkanja kadra. Analitika se je v zadnjih letih precej spremenila, tako v metodah kot načinu, kako se vklaplja v širši poslovni kontekst. Malo je programov, kjer se lahko resnično izobraziš za analitika, kakršnega iščejo podjetja danes, kar pomeni, da vsi segajo za ljudmi, ki so se naučili skozi izkušnje in iz lastnega zanimanja. Kar seveda znatno skrči nabor kandidatov. Podjetja, ki si hočejo šele postaviti analitične oddelke, imajo še dodaten problem, da težko ločijo seme od plevela.
Povsem odvisno od tega, kaj hočemo narediti in s kakšnimi podatki imamo opravka. Uporabniško testiranje na 8-ih uporabnikih lahko prinese kopico uvidov, po drugi strani je včasih 100.000 meritev premalo. Kar se mene tiče, “nimamo dovolj podatkov” nikoli ne sme biti zadnji odgovor. Kvečjemu pomeni, da se moramo problema lotiti drugače: namesto A/B testa intervju; namesto strojnega učenja hevristika. Uspešno odločanje na podlagi podatkov ne pomeni, da smo povsem izkoreninili nedoločenost in neznanke, ampak da smo jih minimizirali znotraj danosti, ki jih imamo.
Spet odvisno od tega, kaj napovedujemo, na podlagi česa in kakšno natančnost potrebujemo. Ljudje imamo povečini slabo intuicijo, ko pride do podatkov in številk. Že zelo preprost model je lahko dobro ogledalo za našo intuicijo in tako, če drugega ne, izboljša napovedi, ki jih implicitno delamo s tem, ko sprejmemo neko odločitev.
Velikokrat je tudi bolj kot sama natančnost pomembno, da razumemo, kakšna je natančnost oz. nedoločenost; ali znamo določiti spodnjo in zgornjo mejo (zlasti pomembno pri razumevanju tveganja); in ali razumemo, zakaj je napoved, kakršna je.
Vsekakor se da priti presenetljivo daleč s pametnim kombiniranjem preprostih modelov (tudi veliko naprednejših algoritmov je prav to: pametno - samodejno - kombiniranje preprostih modelov).
80 % dela povprečnega analitika bo v roku par let avtomatiziranega. Metrike in modeli podjetij so postali tako poenoteni in standarizirani, da vsi delamo bolj ali manj iste analize znova in znova. Ta del bo avtomatiziran, človek-analitiki bodo predvsem usmerjali stroj-analitike, vnašali kontekst in ozemljevali podatke v dogajanju v podjetju.
Druga sila, ki bo predrugačila predvsem, kaj analitika pomeni za podjetje, je umetna inteligenca. Po Twitterju že krožijo krilatice, kot je “Če ste CEO in vas vaš nadzorni odbor ne sprašuje po vaši AI strategiji, potrebujete nov nadzorni odbor”. Tu je pomembno, da se zavedamo, da izziv ni toliko v algoritmih kot v podatkih (Peter Norvig iz Googla lepo pravi: “Več podatkov bo vedno premagalo boljše algoritme”). S tem ko se naša življenja selijo vse bolj v digitalni svet in postaja vse od straniščnih školjk do toasterjev omreženo, se neprenehoma odpirajo nove možnosti, kaj vse lahko počnemo s temi podatki. Možnosti in grožnje - podatki, ki jih ne zajemamo, so za vedno izgubljeni.
Ni vse samo v količini podatkov. Večina pojavov ima izrazito sezonsko komponento: tega, da ne razumemo nihanja zadnjih petih sezon, ne moremo nadoknaditi prej kot v petih sezonah, ne glede na to, kako agresivno se vržemo v pridobivanje podatkov. Povedano drugače, analitika bo vse manj podporni oddelek in vse bolj tisti, ki bo gnal razvoj in narekoval smer podjetja (in to ne v smislu podpore pri odločanju, temveč postavljanju prioritet in potreb).
Outsiderji s(m)o vedno koristni, da malo prevetrimo. Mislim, da je ključna poteza nenavezanost na neko fiksno identiteto. V največje veselje mi je, kadar lahko delček sebe prenesem v orodja, ki sem jih zgradil in se tako naredim odvečnega ali celo zastarelega. Drug dejavnik v prid outsiderjev je, da s sabo pripeljemo domeni tuje ideje, ki pa jo lahko zelo plodno oplajajo. In to ne toliko v smislu nekega konkretnega znanja ali uvida, ampak bolj v načinu razmišljanja in analiziranja, to je tisto, kar je res prenosljivo, in ki lahko deluje najbolj distruptivno.
Moje samoizboljševanje sloni na 3 stebrih:
_____________
Simon Belak s področja analitike priporoča v branje:
Članki
Knjige
Blogi
Slovenska 'growth hacking' skupnost
_____________
Intervju avtorice Mateje Bizjak je v originalu objavljen na portalu Akademija Finance:
Simon Belak, CTO podjetja GoOpti in govorec letošnje Slovenske marketinške konference, bo konec maja v Portorožu slovenskim marketingašem predstavil, kako enostavna ali zapletena podatkovna marketinška analitika izboljšuje poslovanje podjetja.
Minimalen nabor metrik, ki jih mora vsako podjetje spremljati:
Simon Belak s področja analitike priporoča v branje naslednje članke: