Branje zapisa traja 11 minut.
Kot je na izobraževanju Marketing TOPX, ki je bilo namenjeno področju marketinškega raziskovanja in podatkovne analitike, pojasnila dr. Vesna Žabkar (EF Univerze v Ljubljani), marketinška analitika poteka v več korakih:
Na voljo imamo 1. podatke, ki jih z upravljanjem podatkovnih baz, torej izbora, urejanja, združevanja, pretvorimo v 2. informacije. Te so podlaga za nadaljnje odločitve. Dobimo 3. vpogled, na podlagi katerega z modeliranjem, komuniciranjem in preverbo ocene stanja sprejmemo 4. odločitev. Ta za 5. uresničitev zahteva finančne, človeške in druge vire. Podatki namreč nimajo vrednosti, dokler jih ne preoblikujemo v uporabne informacije in z njihovo pomočjo razjasnimo problem.
Dobra analitika je lahko konkurenčna prednost podjetja. - Vesna Žabkar
Vesna Žabkar je naštela pet priložnosti za delovanje marketinške analitike v podjetju:
Marketing mora tako celovito gledati na pot, ki jo prepotujejo podatki, da bi dosegli svoj namen oziroma cilj podjetja. Marketinški oddelki te poti ne morejo načrtovati sami, potrebna je podpora celotnega podjetja.
Analitične možnosti, ki jih ima marketing:
Višje kot smo v hierarhiji analitičnih možnosti, bolj uspešno je podjetje. Če naše delovanje vključuje zgolj standardna poročila, ad hoc poročila, poizvedbe in opozorila, nam marketinška analitika ne prinaša konkurenčne prednosti. Če v svoje delovanje vključujemo tudi statistične analize in analitične možnosti, potem našemu podjetju marketinška analitika prinaša konkurenčno prednost, je poudarila Vesna Žabkar.
Kaj vse omogoča, zelo dobro prikazuje lestev zmožnosti marketinške analitike, ki ima šest stopenj:
Večina podjetij je v eni od bolj začetnih faz, kjer gre za zbiranje podatkov in morda segmentacijo, poudarja Vesna Žabkar.
Kaj torej pričakovati na področju marketinškega raziskovanja v prihodnje? Trendi, ki so se v letu 2021 nakazovali na področju marketinškega raziskovanja, so:
Da so prav spremembe edina stalnica v marketinškem raziskovanju, je izpostavil tudi Janko Hočevar (Aragon). Nove tehnologije in nova spoznanja namreč omogočajo nenehen napredek na področju tržnega raziskovanja. Podjetja so po njegovih besedah opremljena z vrsto podatkov o svojih uporabnikih, a so to obstoječi uporabniki. Cilj tržnih raziskav pa je najti tiste, ki niso uporabniki in pridobiti podatke o njih.
Človeški možgani so razdeljeni na dva dela. Za levo možgansko polovico je značilen hiter, avtomatičen, asociativen, nezaveden in emocionalen proces mišljenja, za desno pa počasen, analitičen, zaveden, s pravili urejen in racionalen proces mišljenja. Ker večino uporabnikovih izbir uravnava leva polovica možganov, se tudi tržne raziskave usmerjajo v proces mišljenja, značilen za levo polovico možganov.
Dobro načrtovana tržna raziskava je celostna, multidisciplinarna in preučuje uporabnikovo vedenje ter razmišljanje v kontekstu mišljenja z levo možgansko polovico. - Janko Hočevar
Tovrstne raziskave so:
Čeprav podstat tržnega raziskovanja, to je razumeti razmišljanje, občutenje in vedenje ljudi, ostaja enaka, se spreminjajo okolje in orodja raziskovanja, je poudaril Janko Hočevar.
Zvišal se je delež digitalizacije kvalitativnega raziskovanja. Nastale so digitalne raziskovalne skupnosti, del katerih so skrbno izbrani udeleženci, njihovo vedenje pa je mogoče preučevati v naravnem okolju, s pomočjo opazovanja, interaktivno in vpleteno. Fleksibilnost za udeležence je večja, raziskovalcem pa daje globlji vpogled v vedenje ljudi. V okviru raziskave lahko uporabniki oz. kupci raziskovalce virtualno spustijo v svoje domove ali poročajo o svojih nakupih.
V zadnjih letih se vse bolj uveljavlja sledenje očem v okviru nevroraziskav. T. i. eye tracking raziskovalcem omogoča uvid v uporabnikove zaznave vizualnih dražljajev, kaj torej pritegne pozornost in kaj uporabnika stimulira. Med nevroraziskave spada tudi uporaba EEG (elektroencefalografije), s pomočjo katere raziskovalci spremljajo možgansko aktivnost in nezavedno vedenje uporabnikov. Merijo posameznikovo pozornost, kognitivno obremenitev in emocionalni odziv po izpostavljenosti določenemu dražljaju.
Med naprednimi kvantitativnimi raziskavami je Hočevar izpostavil še obrnjeno segmentacijo, v okviru katere povežejo obstoječe podatke iz naročnikove baze podatkov in jih kontekstualizirajo v zgodbo o tipičnih predstavnikih segmenta.
Matjaž Robinšak (Valicon) in Tomaž Tomšič (iPROM) sta predstavila skupno rešitev na področju tržnega raziskovanja, ki omogoča doseganje zgolj zainteresiranih uporabnikov. Namen je nagovoriti tiste uporabnike, ki bi jih ponudba zanimala. Marketing namreč nima na voljo neomejenih sredstev, zato si prizadeva k čim nižjemu obsegu komuniciranja, ki se izvaja neučinkovito.
Z naprednim ciljanjem znotraj Valiconovega panela najprej identificirajo ciljno skupino, ki ima izraženo nakupno namero, vsakega posameznika opremijo z anonimiziranim identifikatorjem, nato pa na podlagi digitalnih sledi anonimiziranih uporabnikov izdelajo napovedni model. Model se iz vzorca implementira na celotno populacijo z uporabo algoritma podobnosti in globokega učenja. iPROM nato znotraj DMP-ja (digital management platform) z uporabo izdelanega modela in vzorca identificira ciljne posameznike, ki se jim bo prikazoval oglas.
DMP je platforma za upravljanje s podatki, ki lahko na enem mestu integrira različne podatke o uporabniku: podatke o spletnih straneh, ne-spletne CRM podatke, podatke o spletnih nakupih, podatke z družabnih medijev, podatke pametnih televizij in podatke o mobilnih uporabnikih. V praksi danes že med sabo povezujejo v povprečju štiri podatkovne vire. Na podlagi teh pametnih podatkov lahko ugotavljajo vedenjske vzorce uporabnikov, napovejo prihodnje nakupno vedenje, iščejo uporabnike s podobnimi vedenjskimi navadami ter celo personalizirajo komunikacijo v realnem času. »Z analizo preteklosti na osnovi podatkov skušamo čim bolj natančno napovedati prihodnost.«
Kot ključno korist Matjaž Robinšak in Tomaž Tomšič izpostavljata t. i. minimizacijo odpada pri investiciji v oglaševanje. Model namreč oglase v največji možni meri prikazuje le tistim posameznikom, za katere je oglas relevanten; ob pravem času, na pravem mestu in s pravim sporočilom. Npr. oglas za stanovanjski kredit se prikazuje tistim, ki razmišljajo o nakupu oziroma kupujejo stanovanje. Ob tem opozarjata, da sta za učinkovito izvedbo oglasne akcije z uporabo napovednega modela pomembni tudi ustrezni komunikacijski elementi (oglasi, spletna stran, e-poštna sporočila) in pravi produkt.
V Outfit7 so se razvoja igre My Talking Tom and friends lotili nekoliko drugače kot razvoja ostalih aplikacij. Kot je pojasnila Anja Arhar za raziskovanje odnosa uporabnikov uporabljajo fokusne skupine, poglobljene intervjuje, dnevniške študije in ankete.
Razvoj omenjene igre je potekal v štirih korakih.
Poleg tega so se lotili tudi podrobnega pojasnjevanja analitičnih rezultatov. Na podlagi ogromnih količin podatkov, ki so jih pridobili na podlagi vedenja uporabnikov, so lahko določili 5 tipičnih vedenj oziroma pet skupin igralcev. To je po besedah Anje Arhar spremenilo način internega razmišljanja o uporabnikih, ki ni več linearen, ampak po skupinah.
Anja Arhar je kot ključna spoznanja ob tovrstnem razvoju igre navedla:
Marketinško raziskovanje je tisto, ki preoblikuje podatke v vpoglede, ti pa omogočajo učinkovite odločitve, je poudarila Tamara Vilhar (Atlantic Grupa). V podjetju je Centralni marketing zadolžen za izboljšanje marketinškega procesa. Uporabljajo namreč vrsto različnih virov podatkov za raziskovanje vedenja uporabnikov in kupcev, ocenjevanje uspešnosti izbora marketinškega miksa, uspešnost produkta po prihodu na trg pa tudi za pridobivanje podatkov o značilnostih trga in drugih znamkah. Poleg internih podatkov se naslanjajo tudi na analize, narejene pri različnih ponudnikih. Podatke skušajo dobiti iz različnih zornih kotov, saj lahko le tako pridejo do referenčnih zaključkov, ki jih uporabljajo za načrt razvoja blagovne znamke, ustvarjanje nakupne izkušnje in marketinške kampanje. Poudarila je pomen dobrega sodelovanja med analitiko, raziskovalcem in vodjo blagovne znamke v svoji državi. Izpostavila je nekaj vrst raziskav, ki se jih poslužujejo.
Atlantic Grupa je prisotna na 30 trgih, zato imajo tudi interni portal marketinške skupnosti, do katerega ima dostop celoten marketinški sektor skupine. Po zaključku projektov te predstavijo ostalim, izpostavijo dobre prakse, pokažejo primere.
Borut Olenik (Zavarovalnica Triglav) je prepričan, da imajo podjetja na voljo vrsto podatkov, a je za njihovo učinkovito uporabo potrebno poznati kontekst. Podatki morajo biti strukturirani, njihovi upravljalci pa morajo vedeti, kje so zbrani, kako priti do njih, biti morajo pripravljeni za uporabo, upravljalci pa jih morajo znati kritično ovrednotiti in vedeti, kateri podatki so relevantni. Pri vsem tem lahko pomaga poslovna inteligenca. Naloga poslovne inteligence je pretvoriti podatke v uporabne informacije, te pa v znanje, ki nam bo pomagalo pri odločanju.
Olenik je opredelil 4 nivoje analitike: deskriptivna (s pripravo poročil odgovarja na vprašanje Kaj se je zgodilo?) in raziskovalna analitika (s pripravo podatkovnih zgodb odgovarja na vprašanje Zakaj se je zgodilo?) sta del tradicionalne poslovne inteligence. Kvantitativno analitiko oziroma moderno poslovno inteligenco pa sestavljata predikativna analitika ( s strojnim učenjem, umetno inteligenco in statističnimi podatki odgovarja na vprašanje Kaj se bo zgodilo?) in perspektivna analitika ( s priporočili in avtomatizacijo odgovarja na vprašanje Kako naj se odločim?).
Pri predstavitvi podatkov je vizualizacija zelo pomembna, saj lažje zaznavamo, kaj je pomembno, hitreje vidimo odstopanja, trende, na podlagi vizualiziranih podatkov pa se tudi lažje odločimo.
Podatke moramo po besedah Boruta Olenika znati brati, tako kot znamo brati knjige, saj se vedno odločamo na podlagi podatkov, ki jih imamo. Poleg podatkovne pismenosti je pomembno tudi poznavanje orodij za delo s podatki. V veliki večini podatke znamo zbirati, jih pripraviti, vizualizirati. Težje pa je podatke analizirati, pripraviti ustrezno komuniciranje in se na podlagi tega odzvati.
Podatkovna pismenost pomeni:
Vsako podjetje bi moralo biti organizirano tako, da se lahko posamezniki sami ukvarjajo s podatki, to Borut Olenik imenuje »samopostrežna analitika«. Postaviti je treba temelje, torej podatkovno skladišče in ustrezno upravljanje. Z orodji, ki že obstajajo, lahko podjetje na tem področju naredi velik napredek.
Da naj bo podjetje vodeno na podlagi podatkov (ang. data driven), ni več stvar odločitve vodilnih, pač pa realnost. Zato je na ravni celotnega podjetja potrebna sprememba kulture in zavedanja o pomembnosti dobre podatkovne analitike, je zaključil Borut Olenik.