Aktualna situacija je večji del poslovnega sveta preselila v zavetje domov. Novonastali situaciji se ljudje prilagajamo na različne načine. "Verjamem, da je v tem trenutku vsem najbolj pomembno, da ostanemo zdravi in da se razmere čim prej umirijo, zato se držimo vseh priporočil in ukrepov. Vsi, ki nam narava dela to omogoča, delamo od doma, sestankujemo preko Skypa in predvsem ostajamo povezani, vzdržujemo pozitivno vzdušje v ekipi ter se pripravljamo na naslednje korake. Tudi zasebno se v družini ne obnašamo nič drugače – odgovorno do svojega zdravja in zdravja drugih, zato ostajamo doma. Kar se tiče posla, v Atlantic Grupi že več kot mesec spremljamo razvoj pandemije in svoje ukrepe ter navodila zaposlenim prilagajamo ukrepom in navodilom Vlade Republike Slovenije in Inštituta za javno zdravje, nemalokrat pa smo že korak pred njimi. Odgovorno in zavzeto skrbimo za zdravje svojih zaposlenih, hkrati pa se zavedamo pomena živilske industrije za oskrbo prebivalstva v kriznih časih, zato neprestano bdimo tudi nad dobavo surovin in embalaže, pa tudi nad prevozi gotovih izdelkov," aktualno zdravstveno situacijo iz osebnega in poslovnega vidika pokomentira Petra Čadež (Atlantic Grupa).
Verjamem, da je v tem trenutku vsem najbolj pomembno, da ostanemo zdravi in da se razmere čim prej umirijo, zato se držimo vseh priporočil in ukrepov. - Petra Čadež (Atlantic Grupa)
Kakšna je vloga marketinga v spremenjeni poslovni realnosti? "Marketing, ki je v osrčju poslovanja podjetja in prežema tudi vse druge poslovne funkcije v njem, v obdobju brez pandemije spremlja trende na trgu, jih analizira in predvidi tudi njihov razvoj. Ta sposobnost in "natreniranost" spremljanja razmer, zaznavanja sprememb in predvidevanja razvoja situacije je v kriznih razmerah ključna. Videti je, da bo potrebno opredeliti nove, drugačne priložnosti, temu prilagoditi marketinško strategijo, vložiti sredstva in trgom ponuditi tisto, kar bodo uporabniki v novi realnosti želeli – kar pa pogosto zahteva tudi spremembo poslovnega modela. V marketinško orientiranem podjetju je marketing tisti, ki take spremembe vodi in implementira."
"Kakšen bo poslovni svet po umiritvi situacije (Petra priporoča razmislek Yuvala Noaha Hararija) je v tem trenutku vprašanje za milijon dolarjev. Smo šele na začetku krize in nihče ne zna napovedati, kako dolgo bo trajala ter do katere mere bo prizadela posamezne dele sveta. Menim, da se bo vzpostavila neka nova realnost, spremenile se bodo tudi vrednote in vsemu temu se bo potrebno prilagoditi. Ne le v poslovnem, temveč tudi v zasebnem življenju. Menim pa, da bo to nova priložnost za vse nas, da se v novi realnosti marsikatera stvar postavi na bolje," v prihodnost optimistično zre novoizvoljena predsednica upravnega odbora DMS.
Tudi Lovro Gruden (Indigo Consulting) se skuša po najboljših močeh prilagoditi trenutni situaciji: "Delam pretežno od doma, imamo pa še eno prazno pisarno v očetovem podjetju, kjer trenutno ni nikogar in se zato včasih skrijem tja. Sicer hodim na sprehode, po nujne stvari v trgovino ... S sodelavci smo v stiku preko različnih komunikacijskih orodij, v prvem tednu je bilo dela celo več kot sicer. V podjetju večjega vpliva trenutne situacije še ne občutimo, kajti pred COVID-19 smo začeli nekaj več mesecev trajajočih projektov in jih lahko s strankami izvedemo tudi na daljavo. Nekoliko se bodo ti projekti sicer zavlekli, saj imajo na drugi strani precej operativnih izzivov, ki imajo prednost. Načeloma pa je največji izziv prestavitev projektov, ki so bili tik pred zdajci. V tem času bomo sicer tudi razvili produkte, katerih razvoj smo nekaj časa odlašali."
S sodelavci smo v stiku preko različnih komunikacijskih orodij, v prvem tednu je bilo dela celo več kot sicer. - Lovro Gruden (Indigo Consulting)
Čeprav je trenutna situacija močno zamajala poslovni svet, Lovro Gruden ne želi govoriti o krizi: "Sam jemljem trenutno situacijo kot neke vrste „nepredvidljiv močan udarec" za vse državljane, ki bi moral po koncu karantene imeti relativno hiter preskok v normalno stanje. Država in njene subvencije bodo imele najbolj pomembno vlogo pri omogočanju prehoda v normalno stanje, za te subvencije in ukrepe se bomo morali zadolžiti na državni ravni. Normalizacija teh razmer, sploh za tiste, ki sedaj nimajo prihodkov, je daleč najbolj pomembna. Marketing lahko v tem času predvsem poskuša iskati nove poslovne modele in kanale do kupcev, vendar v vseh branžah to ne bo možno. Ne smemo dopustiti, da trenutne razmere popolnoma zameglijo osredotočenost na poslovne cilje, ki smo jih postavili pred COVID-19. Res je, gospodarska rast bo upočasnjena, ampak verjemite, vaša konkurenca se bo zbudila zelo hitro in ne bo dolgo mirovala. Tako da apeliram na vse, ki so del marketinških aktivnosti v podjetjih, da to stanje izkoristijo za hitre ukrepe za spremembo poslovnih modelov in pripravo akcijskega načrta za takojšnjo vzpostavitev rednih aktivnosti v skladu s poslovno strategijo."
Kakšna bo prihodnost? "Po umiritvi zdravstvene situacije se bomo še bolj zavedali pomembnosti digitalizacije. Predstavljate si, kaj bi bilo, če bi podjetja imela vzpostavljene omnichannel kanale, če bi zdravstvo imelo vzpostavljeno telemedicino in ne zastarelih IT sistemov ..."
Jernej Smisl je oktobra 2019 prevzel mesto globalnega marketinškega direktorja v podjetju Vidaa International. Ker skrbi za globalni trg, je vajen dela na daljavo in od doma. "Tudi v običajnih razmerah veliko delam od doma, večerne video konference iz domače pisarne zame niso nič novega. Moj osebni izziv je, kako organizirati celoten delavnik od doma. Spremenilo se je predvsem to, da ni več službenih poti, imam pa zato več časa za vsebinske stvari."
Tudi v običajnih razmerah veliko delam od doma, večerne video konference iz domače pisarne zame niso nič novega. - Jernej Smisl (Vidaa International)
Kako bo trenutna situacija spremenila poslovni svet? "Nikoli več ne bo, kot je bilo," poudarja Jernej Smisl. "Uporabnikove navade se bodo močno spremenile. Verjetno je to ključni korak k prevladi e-commerca tudi v Sloveniji in Evropi. Zanimivo bo spremljati, kako bo to vplivalo tudi na zakonodajo, pogodbe oziroma na vsa področja, ki do sedaj takšnih področij niso predvidevala. Nekatera področja so se namreč izjemno hitro spremenila, a je še vedno veliko tistih, ki verjamejo, da bodo z negodovanjem odpravili trenutno situacijo ..." Kje bo v novi poslovni realnosti mesto marketinga? "Marketing je ena pomembnejših funkcij v podjetjih. Pomembno bo pravi čas identificirati nove priložnosti, ki se bodo vsekakor pojavile in marketing je "driver" tega procesa."
Martin Stariha (luna \ TBWA) ni imel večjih težav pri prilagajanju na novo situacijo: "Že v osnovi sem jutranji človek, a zdaj še kakšno minuto prej vstanem (v izogib srečanju z ljudmi), da grem opraviti športne aktivnosti v naravo. Stik z ljudmi ohranjam preko druženj na različnih digitalnih platformah. Pri delu je glavna sprememba to, da vsi delamo od doma, vendar delo kljub temu teče nemoteno. Naša platforma Workplace nam omogoča, da smo nenehno v stiku z ljudmi iz celotne TBWA mreže, obenem pa nam pomaga, da Lunatiki ostajamo povezani tudi interno, saj nadomešča sproščene in prijetne klepete v naših pisarnah. Kar se tiče posla, je eden izmed izzivov zagotovo ta, da skušamo v nastalih okoliščinah pomagati našim naročnikom, da bodo na koncu utrpeli čim manjše posledice. Pomembno je, da glas blagovne znamke ne ugasne, ampak da s prilagojeno komunikacijo in obsegom komunikacija ostane aktivna. Še bolj pomembno pa je prilagajanje strategij, kako se obnašati po krizi. Trenutna situacija je kot nekakšna nadaljevanka, v kateri "beli hodci" zrušijo mogočen zid, vdrejo v naša vsakdanja življenja, mi pa poskušamo z zagnanostjo in motiviranostjo ohraniti in rešiti čim več."
Trenutna situacija je kot nekakšna nadaljevanka, v kateri "beli hodci" zrušijo mogočen zid, vdrejo v naša vsakdanja življenja, mi pa poskušamo z zagnanostjo in motiviranostjo ohraniti in rešiti čim več. - Martin Stariha (Luna \ TBWA)
Ravno marketing je tista funkcija, ki podjetju pomaga uspešno priti čez krizo. "Pomemben bo "brand building", uspešna bodo podjetja in blagovne znamke, ki se bodo oziroma so se že začele ukvarjati s tem, kakšna bo strategija nastopa po izteku kriznega obdobja. Verjamem, da se mogoče komu zdi pretirano ali smešno, vendar trenutna situacija odpira tudi nove priložnosti za blagovne znamke in verjamem, da prinaša tudi mnogo novih podjetij in idej. Pomembna bo tudi komunikacija, da ima uporabnik občutek, da smo ne glede na okoliščine vedno z njim."
"Po umiritvi trenutnega dogajanja bo situacija v družbi in na trgu zagotovo drugačna, preživeli bodo tisti, ki se bodo uspeli čim hitreje prilagoditi. Glede na to, da smo trenutno "prisiljeni" v digitalizacijo našega življenja, bo to področje po mojem mnenju zagotovo doživelo nov porast, novo razvojno fazo. Zagotovo se bodo spremenile tudi naše vrednote in pogled na svet. Sprašujem pa se, kaj se bo zgodilo s človeškimi odnosi? Sedaj smo primorani uporabljati družbena omrežja - za delo, za druženje, za ohranjanje stikov ... jih bomo potem znali odklopiti in spet normalno zaživeti?" se sprašuje Martin Stariha.
Agencijsko življenje je nenehno podvrženo spremembam. Tudi v Agenciji 101 so se tako znali hitro odzvati na trenutno situacijo. "V Agenciji 101 še vedno delamo s "polno paro", seveda iz domačega naslonjača. Kljub temu da nov način delovanja zahteva določene prilagoditve, smo stopili skupaj in našli način, da delo poteka karseda nemoteno. Hkrati se nam zdi še posebej v tem obdobju pomembno, da razmišljamo družbeno odgovorno in povezovalno. Zato smo skupaj s podjetjem Europlakat Slovenija pripravili družbeno odgovorno kampanjo, ki nagovarja odgovorno ravnanje posameznika in družbe. Vsi si namreč želimo, da se čimprej vrnemo v ustaljene tirnice, tako poslovnega kot tudi zasebnega okolja. S proaktivnim in povezovalnim načinom delovanja je lahko še tako zahtevna situacija priložnost za napredek in razvoj," razmišlja direktor Agencije 101 Peter Vidmar.
S proaktivnim in povezovalnim načinom delovanja je lahko še tako zahtevna situacija priložnost za napredek in razvoj. - Peter Vidmar (Agencija 101)
Kako bo trenutna situacija zaznamovala našo prihodnost? "Moje mnenje je, da bo koronavirus pustil relativno močan srednjeročni pečat na celotnem gospodarstvu. Karikirano gledano, tista kava, ki je danes v sosednjem lokalu ne bomo popili, je tudi nikoli več ne bomo. Zato bomo posledično določen primanjkljaj občutili vsi, to je že jasno. Pomembnejše pa je, da smo in bomo proaktivni, povezovalni in dinamični. Marketing je izredno pomembna funkcija v času konjunkture. Še večjo veljavo pa dobi, ko pride do recesijsko obarvanih razmer. Podjetja, ki razumejo marketing kot strateško funkcijo in poznajo njen doprinos, bodo zagotovo korak pred konkurenco. Prebivalstvo se bo namreč začelo še bolj zavedati pomembnosti digitalnega okolja, njegovih prednosti in njegove korelacije z analognim spektrom storitev."