Vsi kdaj nastopamo. In marsikdaj naletimo na težavo, kako našo izvrstno pripravljeno vsebino posredovati našim sodelavcem, partnerjem ali nadrejenim. “Vsak govor oziroma nastop je sestavljen iz več dimenzij. Prva je povezana z vsebino in to navadno obvladamo. Druga dimenzija je telesna govorica. Tisto, kar prihaja iz naših ust, mora biti sinhronizirano s tistim, kar sporočamo s telesom. Situaciji nastopa moramo prilagoditi tudi naš glas in razmisliti, kako ga bomo vključili v naš nastop. Pomembna dimenzija je tudi čas, ki je pogosto precej omejen. Bodite pozorni tudi na uporabo prostora, pri nastopu niste “plačali” samo enega kvadratnega metra, na katerem stojite, ampak izkoristite celoten prostor, ki vam je na voljo,” večdimenzijske govorce opisuje trenerka poslovnega nastopanja Martina Merslavič.
Bodite pozorni tudi na uporabo prostora, pri nastopu niste “plačali” samo enega kvadratnega metra, na katerem stojite, ampak izkoristite celoten prostor, ki vam je na voljo. - Martina Merslavič
Eno izmed ključnih vprašanj je, kako sploh začnemo s poslovnim nastopom? “Začnemo lahko na mnogo različnih načinov, nikoli pa ne začnemo s sabo. Takoj v uvodu posežemo v jedro zgodbe ali sporočila. V vašem nastopu niste pomembni vi, ampak vaše občinstvo,” poudarja Martina Merslavič in razkriva: “V ameriški raziskavi so ugotovili, da je strah pred javnim nastopanjem večji kot strah pred smrtjo. Ko udeležence delavnic kjerkoli po svetu vprašam, naj ocenijo svojo sposobnost nastopanja, je povprečna ocena 4,75 od deset. Do tu imamo vsi karizmo, samozavest in pogum, potrebujemo pa tehnike, ki nas bodo še izboljšale.”
Obstajajo tudi nekatere bližnjice, kako hitreje priti do boljšega javnega nastopa. “Ta trik uporabljajo poslovneži, vrhunski športniki, filmske zvezde … Sestavljen je iz treh besed - “Get over yourself”. Ne razmišljajte o sebi, o vaši sposobnosti nastopa, ne sprašujte se, ali morda stopate v prevelike čevlje, ne ukvarjajte se s tem, ali občinstvo opazi vašo tremo ob nastopu. Občinstvo v vašem nastopu išče vrednost zanje, ne zanima jih, kako ste oblečeni in kaj piše na 27. strani vaše prezentacije. Trda resnica - ljudem ni mar za vas. Kaj razmišlja občinstvo ob nastopih na konferencah? Kdaj bosta odmor in kosilo! Če ste kot govorec ujeti v svoji glavi, se z občinstvom ne boste nikoli povezali,” opozarja trenerka poslovnega nastopanja.
Če ste kot govorec ujeti v svoji glavi, se z občinstvom nikoli ne boste povezali. - Martina Merslavič
Pomemben element dobrega poslovnega nastopa je tudi odprava mašil. “Mašila so besede, ki ne dodajajo vrednosti sporočilu. Uporabimo jih zato, da pridobimo čas, se zberemo in premislimo, kaj želimo povedati. Namesto tega uporabimo tišino. Tišina je najmočnejše orožje, ki ga imamo komunikatorji. Kaj se zgodi z občinstvom, ko je govorec nekaj sekund tiho? Poveča se pozornost, hkrati pa pridobimo čas za razmislek. In ne pozabite, mašila niso samo “hmm” in podobni zvoki, to so tudi besede, kot so pač, v bistvu in podobno. "V bistvu" je “hmm” v smokingu.”
Kako povečamo jasnost našega sporočila? “Od poslušalcev pogosto pričakujemo preveč. Predstavimo jim 17 strani prezentacije in pričakujemo od njih, da bodo sami našli bistvo. Pomagajte si s šablono “tvita”. V 240 znakih povzamemo bistvo. Govorci smo pogosto preveč obremenjeni s tem, da povemo čim več stvari in potem se bistvo pogosto izgubi.”
Vse pomembnejši element nastopanja postajajo tudi video prezentacije. Martina Merslavič predstavlja tri skupne imenovalce dobrih video prezentacij:
Ko nastopamo, bijemo večno bitko z osredotočenostjo naših poslušalcev. “Najpogosteje se borimo proti neodgovorjenim elektronskim sporočilom. Čas je danes izjemno dragocen in navadno vas nihče ni dolžan poslušati. Zato ker so prišli, še nimate njihove pozornosti. Vaša naloga je umikanje filtrov, zaradi katerih vsebina ne pride do vašega občinstva. Tehnik je ogromno, vse pa so namenjene temu, da filtre nenehno potiskamo navzdol. Pri vseh ne boste zmagali, vaša naloga je, da filtre, ki se naravno dvigujejo, nenehno umikate. Najprej moramo priti do točke, ko nas občinstvo posluša, šele nato lahko podamo sporočilo,” poudarja predavateljica na februarskem DMS Praktikumu.
Vaša naloga je umikanje filtrov, zaradi katerih vsebina ne pride do vašega občinstva. - Martina Merslavič
Ljudje informacije predelujemo na dva načina - s slikami in čustvi. “Slike so manj zahteven element za poslušalca, v svoj govor vključite prispodobe, s katerimi bo občinstvo takoj dobilo jasno sliko, o čem govorite. Ne govorite o kvadratnih kilometrih in ne uporabljajte številk, ampak to ponazorite s primerom, denimo nekaj velikosti Slovenije. Upravljanje s čustvi je precej večji izziv, saj so čustva nalezljiva. Če sami niste prepričani v svoje besede, potem se bo tak občutek naselil tudi med poslušalce, čeprav ne bodo točno vedeli, zakaj. Enako velja obratno, če boste sami navdušeni, bo navdušeno tudi vaše občinstvo. Včasih se zgodi, da moramo predstaviti nekaj, o čemer sami nismo najbolj prepričani. Takrat s seboj vzemite kolega, katerega naloga je ta, da sicer nekaj malega pove, nato pa pritrjuje vašim besedam. To je mala spodbuda in te tehnike se poslužujejo tudi najboljši in zelo izkušeni govorci. To dobro deluje tudi na občinstvo, če opazijo, da nekdo verjame sporočilu, je večja verjetnost, da bodo tudi drugi,” nekaj tehnik opiše Martina Merslavič.
Čustva so nalezljiva. Če sami niste prepričani v svoje besede, potem se bo tak občutek naselil tudi med poslušalce. - Martina Merslavič
Ena izmed učinkovitih tehnik je lahko tudi uporaba imen. “Vsi radi slišimo zvok svojega imena. Seveda si težko zapomnimo imena vseh, lahko pa si zapomnimo dovolj imen in ustvarimo občutek, da smo si zapomnili vsa. Kaj pa pred večjim občinstvom? Takrat ljudi nagovarjamo po branžah. Tisti, ki se ukvarjate z razvojem, managementom, kreativo … Tako se občinstvo lažje poistoveti z vašimi besedami, poveča se pozornost poslušalcev.”
Kako prepoznati, kdaj smo ujeli čustva občinstva? “Prepoznavanje čustev ni enostavna naloga, ampak takrat, ko jih opazimo med občinstvom, moramo to tudi uporabiti. Iščemo tiste, ki so nam naklonjeni. Kimanje se lahko hitro prenaša po občinstvu. Največjih dvomljivcev ne bomo nikoli premaknili, lahko pa tiste, ki so neodločni. Tudi v tem primeru velja “gaussova krivulja”. Gledamo naklonjene, delamo pa s tistimi, ki še niso odločeni. Obstaja tudi nasprotna metoda, a ta je mnogo zahtevnejša. Zelo pomembno je tudi, da pri predajanju sporočila v občinstvu poiščete mnenjske vodje. To so osebe, ki se jim morate še posebej posvetiti,” predava trenerka poslovnega nastopanja.
Odlična metoda za držanje pozornosti poslušalcev je tudi njihovo vključevanje v sam nastop. “Poslušalec tako postane solastnik debate in se z njo čustveno poveže. Kar naenkrat ni več pasiven. To je odlično orodje za male skupine, če je poslušalcev več, naj delijo svoje mnenje znotraj omizja. Znova pa iščemo tiste osebe, ki so lahko naši ambasadorji, ki imajo pozitivno mnenje o temi. V večini primerov hitro dobimo občutek, koga potegniti v debato. Najbolj enostavno je, da ocenimo, kdo s kimanjem pritrjuje našim besedam.”
“Nobena tehnika ni univerzalna rešitev. To je kovček, iz katerega vlečete orodja glede na odzive občinstva.” - Martina Merslavič
Ena izmed tehnik vključevanja občinstva je tudi okrog po sobi, gre za to, da govorec od vseh prisotnih dobi kratek, lahko celo enobesedni odgovor na svoje vprašanje: "S tem, ko vsakega člana občinstva aktivno vključimo, da nekaj prispeva k debati, se njegovi filtri pomaknejo navzdol, počuti se bolj vključenega in bolj slišanega" svoje izkušnje predstavi Martina Merslavič in dodaja še tehniko telesne ankete: "Če spodbudimo občinstvo, naj nam svoje mnenje pove na lestvici od 1 do 10 in odgovor pokažejo s prsti, zelo hitro dosežemo več učinkov. Najprej, občinstvo mora svoj odgovor strukturirati, torej o njem razmisliti in govorec s tem točno ve, kakšno je razpoloženje v občinstvu. Hkrati je tudi občinstvo dobilo podatek, kje na spektru se nahajajo drugi. Nato pa lahko z informacijami upravljamo na različne načine, ocenimo statistično povprečje ali pa se ukvarjamo samo z obema ekstremoma na kontinuumu in spet povprašamo, kaj so bili razlogi za oceno. Pri telesni anketi se je treba dobro pripraviti, predvsem pa biti agilen z odzivom. Še bolje je vnaprej načrtovati različne scenarije odzivov, glede na to, kaj pričakujemo od občinstva."
Predavateljica za konec podaja še en uporaben nasvet. “Pozornost občinstva pridobite in zadržite tudi na ta način, da poslušalcem naložite določeno delo. Tako se občinstvo takoj počuti bolj vključeno. In ne pozabimo, vsakemu dobro opravljenemu delu sledi zahvala. Skozi prakso sem spoznala tudi to, da moramo navodila za delo ponavljati večkrat in dodati določen “sprožilec”, kdaj naj se sproži reakcija v občinstvu. To preprečuje kaos. Red je pri našem poslovnem nastopu zelo pomemben in zato potrebujemo dober načrt."