Prenesite DMS e-priročnik po izbiri in se prijavite na marketinške novice.
Zdi se, da je promet na spletu vse bolj reguliran, zbiranje podatkov vse bolj omejeno, tehnološko pa Evropa za ZDA zaostaja 10 do 20 let, je opozoril Jaka Repanšek (RePublis), predsednik Oglaševalskega razsodišča, na dnevu e-zasebnosti, ki so ga skupaj pripravili Društvo za marketing Slovenije, IAB Slovenija, Info hiša in Slovenska oglaševalska zbornica.
Evropska komisija je ob nastopu mandata napovedala evropsko digitalno desetletje, v katerem gre pričakovati sprejem številnih predpisov, ki bodo urejali digitalni svet; nova uredba o e-zasebnosti naj bi bila uveljavljena do leta 2025 in bo med drugim urejala piškotke, spletne identifikatorje, profiliranje ter številne nove tehnologije v digitalnem okolju. Na ravni Evropske unije sta bila že sprejeta Akt o digitalnih storitvah (DSA – Digital Services Act) in Akt o digitalnih trgih (DMA – Digital Markets Act). Prvi bo dokončno uveljavljen februarja, drugi pa marca prihodnje leto. Septembra letos bo v celoti uveljavljen Akt o upravljanju podatkov (DGA - Data Governance Act), v procesu sprejemanja pa še je Akt o podatkih (Data Act).
Nov zakonodajni sveženj evropske digitalne regulative na področju e-zasebnosti bo po besedah Jake Repanška vplival na bistveno več podjetij in poslovnih modelov kot katera koli predhodna ureditev na tem področju.
Kot rešitev na dane zakonodajne okvirje se nakazujejo tri možnosti: ciljani oglasi, naključni oglasi ali naročnina na spletne vsebine.
Če se podjetja želijo pripraviti na »evropsko digitalno desetletje«, bi bile ključne smeri razvoja naslednje:
Nova uredba o e-zasebnosti naj bi razširila obstoječa področja varovanja zasebnosti in uvedla nova, kot so mobilne aplikacije, on-line oglaševalske mreže, internet stvari, OTT komunikacijske storitve, e-pošto, telefonijo, instant sporočila, nadležno e-pošto (spam), pogovore (chat) z uporabniki, WhatsApp, Skype, telekomunikacijske vsebine in metadato ter izjeme pri posegih v zasebnost v okviru preprečevanja in pregona kaznivih dejanj. Kljub vsemu naštetemu naj bi temeljna pravna podlaga za obdelavo podatkov ostala privolitev.
Kako bodo urejeni piškotki, še ni povsem jasno, saj se nekateri zavzemajo za »generalno« nastavitev privolitve na ravni brskalnika, ki pa bi bila najstrožja možna, nato pa bi jo uporabniki lahko omilili z lastnimi nastavitvami (na primer: »reject 3rd party cookies«, »never accept cookies«, »accept only 1st party cookies« ali »always accept cookies«).
Kateri interesi bodo prevladali, še ni povsem jasno, kot ključne kritike predlogu uredbe pa je Jaka Repanšek navedel, da v številnih delih predlog uredbe (tudi glede piškotkov) nasprotuje uredbi GDPR. Financiranje spletnih mest bo vse bolj ogroženo, saj so številna odvisna od digitalnega oglaševanja, hkrati pa se pogojevanje dostopa do spletne vsebine ne bi štelo za nesorazmerno, če bi bila uporabniku na voljo tudi plačljiva vsebina.
Preberite še: Podatki so zasebna lastnina – posamezniki dajemo le dovoljenje za uporabo
Evropska zakonodaja je podlaga tudi za Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2), ki je začel veljati januarja letos in je zamenjal ZVOP-1. Slovenija je bila med vsemi članicami EU zadnja, ki je na podlagi Splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov (GDPR) iz leta 2018 sprejela na novo prilagojeno nacionalno zakonodajo. Kaj novi zakon prinaša za marketing, je razložila Bojana Pleterski (Info hiša).
Bojana Pleterski na podlagi prakse Informacijskega pooblaščenca ponuja nekaj nasvetov, na kaj naj bodo podjetja še posebej pozorna.
Preberite še: Obdelujte podatke svojih uporabnikov na zakonit način
Katere podatke zbirajo piškotki na posameznem spletnem mestu je po besedah Primoža Govekarja (Info hiša) najlažje preveriti v brskalniku Google Chrome. Pot je naslednja: F12 -> Application -> Cookies -> naslov spletnega mesta.
Če je naslov spletnega mesta enak kot naslov strani, ki ste jo obiskali, to pomeni, da gre za lastne piškotke (1st party cookies), če je naslov drugačen, pa za piškotke tretje (ali tretjih) strani (3rd party cookies). Ob kliku na naslov se nam prikaže seznam piškotkov tega spletišča, nato pa lahko ugotavljamo, kateri piškotki so potrebni in kateri ne.
Kot primer: piškotki _gid, _ga, _gat so analitični in jih lahko uporabimo šele potem (in nikakor prej!), ko obiskovalec naše spletne strani na to pristane.
Med nenujne piškotke, za katere nujno potrebujemo vnaprejšnjo privolitev obiskovalca, spadajo med drugim še: _hj, _csfr, _clck, _clsk, _DoubleClick, _fbp, _utm, _mauuid … Točno razlago, za kaj se kateri piškotek potrebuje (in na osnovi katere ugotovimo, ali potrebuje privolitev ali ne), mora dati pripravljalec strani.
Pot F12 -> Sources -> naslov spletnega mesta pa nam prikaže podatke o tem, od kje se nalagajo pisave in drugi elementi na strani. Pri tem bodite posebej pozorni, da ne gre za strani (npr. fonts.googleapis.com, www.gstatic.com, www.clarity.ms, www.facebook.net, net-results.com), ki bi lahko bile zunaj EU, saj zaradi narave interneta tja posredujemo tudi podatke o naših uporabnikih. Izzivom posredovanja se lahko izognemo tako, da pisave, fotografije in podobno naložimo na svoj strežnik.