Načrtovano je bilo, da bo uredba o elektronski zasebnosti sprejeta v podobnem časovnem okviru kot uredba o varstvu osebnih podatkov (GDPR), ki je v veljavo stopila maja 2018. Nesprejetje uredbe o e-zasebnosti, specialnega zakona (»lex specialis«) uredbe o GRPR-ju pomeni, da na področju regulative ostaja vrsto nejasnosti:
Jaka Repanšek glede na časovnico napoveduje, da uredba o e-zasebnosti v veljavo ne bo stopila pred letom 2025. Podjetja bodo do takrat morala oceniti kalnost vode oziroma kaj je z vidika varstva podatkov zanje nujna pravna obveznost in kako jo izpeljati.
Bo pa uredba o e-zasebnosti v okviru temeljnega varstva podatkov na spletu razširila obstoječa varovanja zasebnosti in hkrati uvedla nova:
Temeljna pravna podlaga za obdelavo podatkov pa bo ostala privolitev posameznika.
Kot eno večjih dilem ureditve, ki jo bo prinesla uredba o e-zasebnosti, je Jaka Repanšek izpostavil upravljanje s piškotki in ali bo pravna podlaga zanje privolitev. GDPR namreč prepoveduje povezovanje storitve z zasebnostjo. Ena od možnosti, ki se omenjajo, je, da bi ponudniki lahko z namestitvijo piškotkov pogojevali dostop do vsebine le, če bi uporabnikom kot alternativo ponudili plačljivo dostopanje do vsebin. Jaka Repanšek opozarja, da bi se v tem primeru morali povsem spremeniti poslovni modeli številnih podjetij.
Omenja se tudi možnost privzete nastavitve v brskalniku, ki ne dovoljuje namestitve piškotkov in ki bi jo uporabniki lahko omilili z lastnimi nastavitvami. Tehnično je takšna rešitev težko izvedljiva. Kaj lahko se zgodi, da bo namesto poenostavitev uporabe spletnih mest prišlo do oteževanja. Ogroženo bo njihovo financiranje, saj so številna spletna mesta odvisna od digitalnega oglaševanja, po novem pa bi se lahko zgodilo, da bi bil prikaz oglasov odvisen le od privolitve, je še izpostavil Jaka Repanšek.
Da uredbi o GDPR in e-zasebnosti, ki bo šele sprejeta, ne pomenita zgolj ovir, pač pa tudi poslovno priložnost, meni Zoran Savin (IAB Slovenija). Poudaril je, da je na spletu na voljo dovolj podatkov o uporabnikih, ki niso ime in priimek, da jih vendarle lahko učinkovito nagovarjamo.
Evropska unija je GDPR uredbo sprejela, da bi na eni strani zaščitila zasebnost svojih prebivalcev, na drugi pa svoj enotni trg. Nad regulacijo oziroma obvezno zaščito podatkov seveda niso navdušeni vsi, a je Zoran Savin pri tem izpostavil primer varnostnega pasu. Čeprav je bilo dokazano, da varuje življenja, so ga ljudje začeli množično uporabljati šele, ko je bila uporaba uzakonjena. »Šele ko smo v marketingu ponotranjili, da ta zakon obstaja, smo ga začeli uporabljati v svoj prid – Volvo je tako prvi začel izpostavljati varnost svojih avtomobilov.« Podobno lahko podjetja v svoj prid uporabijo tudi uredbi o GDPR in e-zasebnosti.
Trenutni trendi na področju zaščite podatkov gredo v tri smeri:
Za v prihodnje pa Zoran Savin napoveduje naslednje trende, ki lahko prinesejo konkurenčno prednost za podjetja, če jih bodo le pravočasno izkoristila:
Kot primer, kako trenutno situacijo izkoristiti sebi v prid, je Zoran Savin izpostavil troje:
Kako lahko pravna nedorečenost poseže v poslovanje podjetij, je primer svojega podjetja predstavila Lidija Rakuša (Merkur). Ko je julija 2020 Max Schrems, avstrijski aktivist za zasebnost, dosegel padec Ščita zasebnosti, to je dogovora med EU in ZDA o prenosu podatkov, je s tem povzročil, da je postala uporaba rešitve Facebook Pixel (koda, ki jo implementirate v svojo spletno stran in vam omogoča spremljanje vedenja uporabnikov) sporna, saj so se podatki pošiljali v ZDA. Med podjetji, ki jih je Max Schrems v tem času prijavil informacijskim pooblaščencem, so bila tudi tri slovenska, med njimi Merkur.
Merkur je moral po besedah Lidije Rakuša čez noč izklopiti Facebook Pixel, prek katerega je ciljal in sledil vedenju uporabnikov. 80 % Merkurjevega Facebook oglaševanja je uporabljalo Facebook Pixel, Facebook pa je bil tretji najpomembnejši vir prometa na spletni strani podjetja. Oktobra 2020 je tako prihodek od Facebook oglasov padel za 50 % v primerjavi z mesecem prej, stopnja konverzije pa za 41 %.
Lidija Rakuša tako priporoča robustno večkanalno strategijo, kjer lahko izgubo enega kanala nadomestijo drugi. Razvoj digitalnega marketinga naj poteka v smeri, kjer je zasebnost na prvem mestu, v ospredje pa bo prišla uporabna in kakovostna vsebina. Nujno je vlaganje v lastno znamko in njen imidž, saj tako gradimo zaupanje uporabnikov, s tem pa bomo pridobili tudi več soglasij za personalizirano oglaševanje.
Velike spremembe na področju varstva podatkov se dogajajo tudi na ravni operacijskih sistemov, brskalnikov in posameznih aplikacij. »Zasebnost tako prihaja v prvi plan, a se veliko podjetij tega še ne zaveda,« je zaključila Lidija Rakuša.
Bojana Pleterski (Info hiša) se je strinjala, da želi uporabnik imeti dobro uporabniško izkušnjo, dobro bančno aplikacijo, dobro spletno trgovino in je za takšno spletno izkušnjo pripravljen posredovati svoje podatke. V zameno za nekaj relevantnih oglasov (namesto množice nerelevantnih) ter pošten odnos in varnost pristane na obdelavo podatkov.
Kot priložnosti na področju zasebnosti je pri pravnih podlagah izpostavila:
Pri izvedbi v digitalnem okolju pa še:
Podjetja naj tako izkoristijo priložnosti, ki jih ponuja digitalizacija, to so velike zbirke podatkov, enostavne interakcije, enostavnost komunikacije, večkanalnost, enostavno izvedbo informiranja in transparentnosti.
Tako oglaševalci kot uporabniki si želijo pravo vsebino na pravem mestu ob pravem času, je prepričan tudi Igor Mali (iPROM). Če so podatki ustrezno zbrani, če so podana soglasja za obdelavo, potem težav ni, je dejal. Treba je le poskrbeti za učinkovitost. »Oglaševanje je pozitivna stvar, če nas doseže na pravem mestu, ob pravem času in s pravim sporočilom.« Oglasi bodo namreč obstajali tudi, če piškotke zavrnemo. A to bo pomenilo, da nas spletne strani ne bodo prepoznale in dobili bomo še več (nerelevantnega in ponavljajočega se) oglaševanja.
Podatki o uporabnikih so tako ključni za učinkovite oglaševalske kampanje. DMP – iPROM-ova platforma za upravljanje podatkov – združuje / agregira podatke o uporabnikih, njihovih navadah in vedenjskih vzorcih ter omogoča hranjenje podatkov o preteklih kampanjah oglaševalca. V kombinaciji z napredno oglaševalsko tehnologijo, kot je na primer iPROM Real-time Creative, pa na podlagi časovnih filtrov, različnih vrst ciljanja (vedenjsko, osredotočeno na uporabnika, tehnološko, geografsko) posameznikom v določeni ciljni skupini sestavi različne oglase z zanje najbolj relevantno vsebino.
Nagovarjanje oziroma targetiranje ciljne skupine s prilagojenimi oglasi pomeni spremembo v razmišljanju na področju digitalnega oglaševanja. - Igor Mali
V posamezni kampanji se tako lahko sestavi v realnem času tudi 1.000 različnih oglasnih sporočil.
Ob tem je Igor Mali izpostavil še en vidik zaščite podatkov. Podatki, ki so pridobljeni v oglaševalskih kampanjah na globalnih platformah, so na voljo tudi konkurenci in platformam omogočajo, da prek njih ustvarjajo cenovno bitko za doseganje uporabnikov. Zato je tovrstne podatke treba zaščititi, saj za podjetja predstavljajo edinstveno konkurenčno prednost in so v časih, ko so podatki nova nafta, gonilo rasti podjetja.
Zakon o elektronskih komunikacijah zapoveduje, da lahko piškotke postrežemo le ob predhodni privolitvi obiskovalca, ni pa potrebna privolitev za piškotke, ki so nujni za delovanje storitev informacijske družbe. Primož Govekar dodaja, da sem ne spada analitika, saj ta ni nujna za delovanje spletne strani, bi pa morda kot nujna za delovanje spletne strani štela lastna analitika, ki jo imamo nameščeno na spletno stran. A ob tem poudarja, da bi se takšna ureditev kmalu lahko spremenila.
Primož Govekar (Info hiša) je opisal, kako morajo biti pripravljena obvestila o piškotkih:
PRIMER 1: Če so nameščeni samo nujni piškotki, objavimo obvestilo, da piškotki so:
PRIMER 2: Če so poleg nujnih nameščeni še drugi piškotki, objavimo obvestilo in možnost izbire ter politiko piškotkov:
PRIMER 3: Podrobna izbira piškotkov
Za upravljanje s piškotki so tako mogoče lastne rešitve (ekipe razvijejo svojo rešitev), rešitve, vključene na lastne strežnike (dodatek k platformam, rešitve tujih ponudnikov) ali sistemske rešitve (rešitve tretjih ponudnikov preko njihovih CMP-jev). »Pri tem je bistvena izvedba in vsebina rešitve za namestitev piškotkov, ne pa vrsta rešitve,« je še poudaril Primož Govekar. Obstajajo sicer tudi strani brez piškotkov in te ne potrebujejo ne obvestila ne kakršnega koli orodja za upravljanje s piškotki.
Zoran Savin je predstavil nekaj orodij za upravljanje s piškotki.
Pri tem je Zoran Savin dodal, da ima vsako od orodij svoje prednosti, za vsa pa velja, da se ob spremembi zakonodaje posodobi tudi orodje za vse uporabnike. Opozoril pa je, da so nastavitve v določenih primerih skladne z zakonodajo, v drugih pa ne. Francoski informacijski pooblaščenec ima na svoji spletni strani pripravljen dober pregled, katera orodja kaj ponujajo (stran je v francoskem jeziku).
Zapis je nastal po dogodku Kako učinkovito tržiti in hkrati spoštovati zasebnost kupca, ki smo ga v marcu 2022 organizirali Društvo za marketing Slovenije, IAB Slovenija, Info hiša in Slovenska oglaševalska zbornica.