Nov svet, novi izzivi, isti strokovnjak. Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it) je predstavil zakonitosti, ki veljajo v blockchain svetu in iz marketinškega vidika pojasnil vse prednosti in slabosti, ki našo stroko čakajo v tem okolju. Bi šel ali ne bi šel zraven? Preberite zapis in morda vam vsebina olajša odločitev.

Marketinški vpogled v blockchain svet boste prebrali v 10 minutah.

Zenela Batagelja (Valicon, Cofound.it) v zadnjih dveh letih nismo pogosto videvali v marketinških krogih. Vedno zanimiv sogovornik se je namreč v tem obdobju podal v blockchain svet. Svet, ki je popolnoma drugačen od klasičnega poslovnega okolja. "Velike prelomnice za seboj vedno potegnejo velike spremembe in nove poglede. Tudi v marketingu. Vse, kar vemo o znamčenju, je nastalo po Marlboro petku, po padcu delnic tobačnega velikana. Enako se dogaja s Facebookom, danes ene najmočnejših blagovnih znamk na svetu. Z razkritjem nepravilnega ravnanja z osebnimi podatki in povečevanjem zavedanja o varovanju osebnih podatkov v javnosti, poslovni model interneta 2.0 počasi propada."

Poslovni model interneta 2.0 počasi propada. - Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it)

Še več o novi ekonomiji, internetu 3.0 in ICO preberite v blogu Zenela Batagelja: Blockchain / Web 3.0 / ICO za tržnike (22. marec 2018)

Tu v igro vstopi blockchain. "Blockchain je trendovska beseda, v ozadju pa se skriva transparentna podatkovna baza s preprostimi pravili, kako do nje dostopamo. Blockchain je z vidika varovanja podatkov neprimerno bolj varen kot vsi prejšnji modeli," razlaga Zenel Batagelj. Tehnologija pomeni začetek razvoja kriptovalut, saj omogoča, da lahko valute pošiljamo kjerkoli in kadarkoli, ne glede na dopuste, delovne čase. Pošiljanje je relativno hitro. "Nedavno je bilo še hitrejše, a še vedno je neprimerno hitreje kot bančna transakcija. Tega prenosa ne more nič zaustaviti, ni institucij, ni plačila prenosa valut, vse je vidno in transparentno."

Blockchain je zmotil vse, kar je povezano z ekonomijo, denarjem, ugledom, podatki ... "Klasična podjetja so dobila konkurente iz digitalnega sveta, ki so mobilno poslovanje vzeli zelo zares. Z blockchainom so stvari hitrejše in bistveno bolj poceni," razmišlja predavatelj in tistim, ki delujejo v klasičnih podjetjih, svetuje: "Opazujte blockchain projekte, ki se povezujejo s podjetji iz vaše branže in poskrbite, da se bodo povezovali z vami in ne s konkurenco."

"Novi internet bo temeljil na decentralizirani tehnologiji in sistemu identifikacije. Sami podatki bodo zaščiteni in sledljivi," poudarja Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it).

Zenel Batagelj med drugim izpostavlja, da se je vrhunec blockchaina že zgodil, je pa potrebno razumeti, kakšne posledice že ima in bo še imelo na poslovanje podjetij: "Ko se je pojavil Bitcoin, me zadeva še ni pretirano zanimala. Ko pa se je zgodil Ethereum, sem zastrigel z ušesi. Na denar se je obesila programska koda, ki je omogočila sklepanje pametnih pogodb, na zelo preprost način lahko vodimo neke vrste delniške knjige. V principu lahko deleže v podjetju razdelim tako, da pošljem žetone investitorjem v njihove digitalne denarnice, in ko pride do dobička, se ta razdeli med delničarje, tudi če so se vmes menjali lastniki. Razpišeš lahko noro idejo, če nekdo vanjo investira, dobi delež v obliki teh žetonov."

Kako je nastal 11. največji projekt množičnega financiranja na svetu?

ICO (Initial Coin Offering) ni novost, prvi tovrsten način zbiranja denarja se je začel že v letu 2013, a do poletja 2016 takšnih podjetij ni bilo veliko. Nato se je zgodila eksplozija. "ICO je konec leta 2017 prehitel klasičen način zbiranja denarja, kar je začelo ogrožati podjetja v Silicijevi dolini. Leta 2016 so se začele rojevati nove valute in z njimi projekti, na katerih naj bi slonela celotna ekonomija. Eden teh projektov je bil TheDAO, nov decentraliziran, revolucionaren poslovni model, ki deluje na principu blockchain tehnologije. Vanj je bilo vloženih 160 milijonov, nekdo pa jih je 50 čez noč ukradel. Takrat smo bili vsi prepričani, da ne bo nič iz tega," o svojih začetkih v ICO svetu razlaga Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it) in nadaljuje: "Nato se je zbrala ekipa štirih entuziastov in ustanovili smo ICONOMI, ICO projekt, ki uporabnikom omogoča oblikovanje in trgovanje s "skladi" kriptovalut. Začeli smo s preprosto spletno stranjo, na kateri je bil neke vrste poslovni načrt, ki je zelo veliko obljubljal, a je bil hkrati realen. Zadevo smo poslali v javnost in v 88 urah zbrali milijon dolarjev

Nato smo ekspresno začeli z razvojem - že med zbiranjem sredstev, rekrutirali nove ljudi in začela se je eksponentna rast. 10 dni pred koncem zbiranja sredstev je bilo na računu 5 milijonov dolarjev, ICONOMI se je pojavil v Forbesu. Skupna investicijska sredstva so zrasla na prek 10 milijonov evrov in to je bil 11. največji projekt množičnega financiranja v zgodovini. Dnevni volumni poslovanja z ICONOMI-jevimi žetoni so bili konec leta primerljivi z volumni poslovanja delnic Krke."

"Če si obremenjen z našo majhnostjo, ti ne bo uspelo. Projekt je potrebno takoj poslati na svetovni trg. To je na vse ali nič," svetuje Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it).

Nauki projekta ICONOMI:

  • Na voljo je ogromno denarja
  • Isti proces bi lahko izpeljali v 2 tednih, potrebna je optimizacija
  • Disruptivni projekti prihajajo iz Evrope in Azije, kjer naj ne bi bilo veliko denarja

Projekt ICONOMI je postal referenčni projekt v tej ekonomiji, zato so se na strokovnjake iz podjetja obračali posamezniki z vsega sveta in iskali rešitve za svoje projekte. "Tako je nastalo podjetje Cofound.it, v katerem so zbrani najboljši strokovnjaki iz tradicionalnega in ICO sveta. Podjetje je bilo profitabilno praktično takoj po nastanku in danes se prijavi približno 100 projektov na mesec. 6 profesionalcev skrbi samo za selekcijo projektov, s katerimi se ukvarjamo, danes pa ima podjetje zaposlenih 40 ljudi po vsem svetu."

V Cofound.it-u smo zbrali najboljše strokovnjake iz tradicionalnega in ICO sveta. - Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it)

Slovenija - ICO dežela

Slovenija je v kratkem času postala domovanje številnih ICO projektov. "Želimo si poiskati normalno državo, kjer bi lahko registrirali podjetja s tako zbranim denarjem. Naš izziv je bil odgovoriti na vprašanja - ali je Slovenija pripravljena, da pripeljemo sem takšno podjetje? Izbrali smo projekt Datafund, ki se ukvarja z varovanjem osebnih podatkov (GDPR) - ustvariti želimo referenčni primer tega, da je podjetje dobilo zagonski kapital in se oplemenitilo z uporabo blockchain tehnologije in bo registrirano v Sloveniji. Kar je še bolj zanimivo, gre za spin-off podjetja Valicon, kar bi bil lahko tudi referenčni primer za ostala obstoječa podjetja."

V Sloveniji je bilo že januarja vsaj 30 ICO projektov, še 50 jh je v pripravi. - Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it)

Kje se skriva velik problem? "Problem je v tem, da nas je premalo. 30 globalnih podjetij ima svoje ekipe v Sloveniji in to so zdrava podjetja z milijonskimi proračuni, tega Slovenija še ni doživela. Vsako izmed teh podjetij potrebuje vsaj 20 razvijalcev, ki jih v Sloveniji ni več. Potrebuje marketinško podporo za delo na globalnem nivoju, globalni PR, digitalni marketing, strateški marketing, ljudi za odnose z različnimi javnostmi, upravljalce skupnosti ..."

Vsak dan se moramo ukvarjati z 10.000 investitorji, ki te lahko napadajo na vseh različnih kanalih. - Zenel Batagelj (Cofound.it, Valicon)
Državni sekretar Tadej Slapnik pojasnjuje vlogo države pri zagonu prvih ICO projektov v Sloveniji: "Dokler ni v stik z nami stopila Zenelova ekipa, nismo vedeli, koliko takšnih podjetij imamo v Sloveniji. Tu vidimo zares veliko priložnost, da se Slovenija s pospešenim razvojem uveljavi na globalni ravni. Glavno vprašanje pri tovrstnih projektih je regulacija, rešili smo že 90 % zadev, naš cilj je, da Slovenijo pozicioniramo med 3 najbolj proaktivne države pri vpeljevanju blockchain tehnologije. V ta namen organiziramo EU Blockchain Summit na Brdu pri Kranju. Največji izziv nam predstavljajo kadri in intenzivno delamo na tem, da pripravimo akcijski načrt, kako čim hitreje zaposliti najboljše kadre iz tujine. Nov, svež kapital je lahko velik zagon za slovensko gospodarstvo. Hkrati razmišljamo tudi o tem, kako blockchain izkoristiti v javnem sektorju, kako poskrbeti za karseda transparentno porabo javnih sredstev. Na prihajajočo konferenco smo povabili tudi predstavnike iz Združenja evropskih računskih sodišč, ki jih zanima, kako bi lahko z blockchain tehnologijo nadzorovali porabo evropskih sredstev."

Nekaj primerov slovenskih ICO projektov:

  • Datafund - platforma za varovanje osebnih podatkov s pomočjo blockchain tehnologije
  • Viberate - platforma za povezovanje glasbenikov, glasbenih agencij in organizatorjev dogodkov
  • OriginTrail - sistem za sledenje sestavin za prehrambne izdelke, ki temelji na blockchainu

Zenel Batagelj prenaša svoje izkušnje:

  • V ICO svetu nihče ne ve vsega. Nihče ne ve dovolj. Vse znanje se lahko izniči v minuti in potrebno je začeti znova.
  • Ne vztrajajte pri katerem koli projektu. In ne nasedajte vzdušju, da pomeni ICO svet hiter in lahek zaslužek.
  • Ne hitite, imate samo eno priložnost. Karkoli boste storili, bo za vami ostala sled. Če vam prvič spodleti, bo drugič mnogo težje.
  • Če nimaš jasno začrtane vizije projekta, odnehaj.
  • Moč skupnosti - vsi vas bodo želeli zrušiti, našli bodo vsako napako.
  • Ne lažite. O ničemer, saj vas bodo na laži zagotovo dobili.
  • ICO projekta se ne da zagnati v enem mesecu. Potrebno je vsaj pol leta.
  • Nujno potrebne sestavine so: avtoriteta, kredibilnost in trdna skupnost. Ter izvrstna ekipa.

V svojem predavanju je Zenel Batagelj ponudil nekaj zelo iskrivih iztočnic, ki so poskrbele za nadaljnja vprašanja udeležencev.

Kakšna bo vloga marketinga v tem svetu?

Zelo zelo pomembna. Marketingaši znajo stvari razložiti na razumljiv način in ugotoviti tisto, česar tehnične ekipe ne vidijo. Je pa ta svet precej drugačen od tistega, ki smo ga marketingaši poznali doslej. To je svet poln prepotentnih mulcev, ki imajo vedno prav. To je svet, ki se vrti 24 ur na dan, ni premora. Zvečer, preden zaspiš, je vse videti popolno, že naslednjo sekundo pa se lahko vse podre.

"ICO svet je svet neverjetno hitrih sprememb, kjer se v sekundi lahko zgodijo stvari, ki vse obrnejo na glavo," izkušnje predstavi Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it).

Kakšna znanja potrebuje marketingaš?

Biti mora izjemno odziven, eno leto v novi ekonomiji traja en mesec. Poslanstvo podjetja in blagovna znamka se nenehno spreminjata. V enem tednu je potrebno večkrat spremeniti strategije, blagovne znamke moramo postaviti ne v pol leta, ne v dveh mesecih ... v dveh urah. Dominirajo inteligentni mladci s startup ideologijo, ki so hitri in nestrpni. Digital imajo v krvi in to popolnoma drugačen, kot ga poznajo marketingaši. Digitalne marketinške agencije nimajo niti približno dovolj znanja.

Blagovne znamke moramo postaviti v dveh urah. - Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it)

Vstopiti ali ne vstopiti?

Zavedati se moramo, da velika večina ICO podjetij propade. Tu ni lahkega zaslužka. KPI-ji so jasni, trg je kralj. Vse je transparentno, merljivo, ti pa moraš za projektom stati s svojim obrazom in imenom. Na primer - v našem podjetju so imeli investitorji v rokah slike, kdaj je nekdo prišel v službo. Na drugem koncu sveta. To je resničnostni šov.

Kakšna je vloga žetonov?

Poznamo več vrst žetonov. Nekateri imajo status valut, takšen je denimo Bitcoin. Določene valute skrivajo še dodano vrednost, Monero je žeton, pri katerem ni sledljivosti, kako je prišel od točke A do točke B. Nekatere vrste žetonov so namenjene plačilu storitev, ki jih ti žetoni poganjajo, denimo aplikacije, ki skrbi za shrambo datotek v oblaku, ampak na mnogo bolj varen način kot Drop Box. Žetoni bodo postali gonilo digitalizacije tradicionalnih valut - evra, funta, dolarja, nato se bodo digitalizirale tudi delnice.

Koliko denarja moramo vložiti v marketing za zagon ICO projekta?

Pol milijona evrov. Toliko denarja potrebuješ, da lahko začneš zbirati resen denar, nato pa še pol milijona, da bo projekt dobil določeno prepoznavnost in se bo začela ustvarjati skupnost. Ta številka pa bo iz dneva v dan večja, saj bo ICO projektov vse več. Vse, kar se je zgodilo v startupu, se bo zgodilo tudi tu.

Koliko časa potrebuje marketingaš, da se pripravi na delo v ICO svetu?

Vsak marketingaš potrebuje pol leta inkubacijske dobe, učenje o zakonitostih ICO sveta mora postati tvoj triurni vsakodnevni hobi. Navaditi se moraš na res zelo hud tempo dela, takšni projekti pa ti dajo neizmerno osebno izpopolnitev in občutek, da si dosegel nekaj velikega. Nobena druga stvar v karieri ti ne da takega občutka. Najtežji preskok v glavi ljudi, ki se podajo v ta svet, je ta, da si takoj globalen. Da ni nobene uvajalne faze. Si v letalu na letališki pisti, ki se pripravlja na vzlet, istočasno pa še vedno gradiš letalo.

Lahko marketingaš enostavno reče: to bom ignoriral, to ni zame?

Ne. ICO svet ti da prepotrebno hitrost. Klasičen marketing je danes zelo počasen in izkušnje, ki jih pridobiš ob delu na ICO projektih, te naredijo super marketingaša, ki lahko dela kjerkoli.

Kakšna bo prihodnost klasičnih podjetij?

Zgodil se bo zanimiv zasuk. Digitalna transformacija v velikih korporacijah je nemogoča. Dinozaver je ustvarjen za to, da od njega ostane okostje. Lahko pa znotraj podjetja najdemo zdravo idejo in naredimo nekaj novega. Prisotna pa mora biti ambicija, da novonastali projekt postane večji od podjetja, znotraj katerega nastaja. Za srednja podjetja bi lahko to pomenilo veliko težavo, saj obstaja nevarnost, da se novi del podjetja ne bo ujel z drugim delom. In če nimaš velike ekipe, je to hitro katastrofa.

Dinozaver je ustvarjen za to, da od njega ostane okostje. - Zenel Batagelj (Valicon, Cofound.it)

  

Zapis je nastal na podlagi mesečnega srečanja Društva za marketing Slovenije v marcu 2018.

Foto: Nejc Lasič. 

Celotno fotogalerijo si lahko ogledate TUKAJ.

VČLANI SE

V branje priporočamo še nekoliko bolj poglobljen razmislek Zenela Batagelja o internetu 3.0, kjer boste našli podrobnejše definicije v tem zapisu opisanih pojmov.

Drugi zapisi na temo

O NAS

Več kot

600

članov
Več kot

400

STROKOVNIH zapisov
Več kot

50

dogodkov letno
Društvo za marketing Slovenije skrbi za umeščanje in razvoj marketinga kot stroke in znanosti v slovenskem ter širšem družbenem in gospodarskem prostoru v Sloveniji.
pridružite se nam