Po besedah Simona Cetina (iPROM) smo danes v obdobju velike transformacije, ker so se podjetja začela zavedati pomena podatkov. Te trenutno še obvladujejo platformna podjetja, kot so Meta, Alphabet in druga t. i. walled garden podjetja (gre za podjetja, ki podatkov ne delijo z drugimi, temveč jih agregirajo in uporabljajo za trženje lastnih storitev). Priča smo tako prehodu iz web 2.0 v web 3.0, v decentralizacijo, “ki v kontekstu podatkov pomeni, da ne bo več enega ali petih velikih lastnikov, pač pa se bo lastništvo podatkov začelo drobiti na posamezna podjetja,” pojasnjuje Simon Cetin.
Podjetja gradijo lastna podatkovna skladišča, DMP-ji (data management platforms, platforme za upravljanje podatkov), s pomočjo katerih podatke ščitijo uporabljajo zase. Zbirajo se lastni podatki o uporabnikih, ki jih podjetje – oglaševalec nato v kombinaciji z vedenjskimi vzorci uporabnikov spleta lahko uporabi za oblikovanje in natančno doseganje definiranih ciljnih skupin v varnem, pred tekmeci zaščitenem in zakonsko skladnem okolju.
NFT-ji so digitalno sredstvo, podkrepljeno z lastništvom, potrjenim na tehnologiji veriženja blokov. “NFT-ji omogočajo overjeno digitalizacijo stvari, ki bo (lahko) enormno vplivala na vse vidike našega življenja, od poročnih pogodb, nakupov domov, izdajanja glasbe, knjig, vstopnic, opravljanju avtomobilskih servisov …," je pojasnila Lucija Lepšina (Ballies).
Če danes govorimo, da imamo skupnost na Instagramu, to v resnici ni skupnost, pač pa občinstvo in se še ne zavedamo pomena skupnosti. Skupnost pomeni vključevanje uporabnikov na neki povsem drugi ravni, kar se pri NFT projektih zelo lepo vidi," pojasnjuje Lucija Lepšina.
1. Lansiranje produktov/novih znamk
Primer: Carefuel, ki je v web 3.0 svetu ustvaril novo znamko Female pleasure society. Uporabniki, ki dobijo njihove NFT-je, postanejo zelo vpeti v to znamko (umetnost, doživljenjski popust, glasovalne pravice …).
2. Vstopnice, ki z NFT-jem omogočajo zaprt dostop
Primer: VeeCon 2022, na NFT vstopnice je vezana umetnost, ki se preprodaja tudi na sekundarnem trgu. Vsem, ki imajo vstopnico, lahko dodajate aktivnosti, možnosti za nadaljnje aktivnosti so neomejene, lahko se delajo NFT kolekcije dobrodelne narave …
3. Izdajanje kolekcij, ki so dobrodelne narave
Primer: Coca-Cola in paraolimpijske igre, kjer so z izdajo NFT-jev omogočili tudi uporabo (posebnih jopičev) v Metaversu.
4. »PR buzz«
Primer: sodelovanje med CryptoPunks in draguljarno Tiffany pri izdaji NFT-jev. Če imate relevantno publiko, je to mogoče narediti tudi na slovenskem trgu.
5. Product placement – dodatni elementi, kot je na primer oblačilo, ki se lahko dodajo NFT-ju
Primer: sodelovanje med BAYC in Adidasom.
6. Promocija ob lansiranju produkta
Primer: Vollebak in Mars Jacket ob izdaji novih jaken, kjer so za promocijo naredili NFT-je, kar so promovirali v Decentralandu.
Če je danes NFT še vedno bolj zbirateljski peskovnik, bo čez leta imel prednost funkcionalnosti (ang. utility) s kančkom umetnosti, zbirateljstva." - Lucija Lepšina
PRIMERI UPORABE:
Uporaba v glasbi: Kings of Leon so izdali glasbo v obliki NFT-jev, vsak uporabnik je postal lastnik dela pesmi. NFT-ji v glasbi izločijo založbo, saj se glasbeniki financirajo s strani poslušalcev, ki si lastijo delček glasbe, glasbeniki pa tako financirajo nadaljnje ustvarjanje.
Uporaba v literaturi: Mark Manson je izdal verze iz knjige The subtile art od not giving a f*ck v obliki NFT-jev. Lastnikom je tako »prodal« intelektualno lastnino in lahko npr. izdelujejo majice z napisom verza.
Na področju iger: Že danes poznamo različne nakupe znotraj iger, ki pa ne omogočajo lastništva. Izdaja npr. Fortnite »skina« v obliki NFT-ja pa pomeni lastništvo in zato tudi prosto razpolaganje.
Uporaba v birokraciji: Npr. digitalna overba, podatki o servisu avtomobila v obliki NFT-ja.
Če vas zanima več, Lucija Lepšina priporoča naslednje vire, kjer lahko spremljate razvoj NFT-jev:
Kako znamke uporabljajo NFT-je in Metaverse
Spremljanje NFT sveta
Vsak torek si rezervirajte 5 minut za marketing. Naročite se na marketinške novice.
Umetna inteligenca (AI, artificial intelligence) zna razmišljati sama in na podlagi učenja deluje na podoben način kot človeški možgani. »Zna pogledati, kako stvar izgleda, prepoznati vzorce in na podlagi tega nekaj narediti, npr. obraze,« je prihodnost predstavil Uroš Svenšek (Agencija 101).
Na področju pisanja nam GPT3 tehnologija omogoča, da umetna inteligenca piše namesto nas. Določimo temo, AI pa je sposobna v desetih minutah napisati (v angleškem jeziku) precej obsežen članek o tej temi. Lahko napiše kratek oglas v različnih slogih, tudi testira lahko različici A in B. »Če smo danes navajeni Facebooka in Googla, bo umetna inteligenca v naslednjih petih letih spremenila marketing, način na katerega gradimo izkušnje, odnose, kako kreiramo vsebino. Za zdaj se AI uporablja predvsem za big data analizo, začenja pa se uporabljati tudi za kreativnejše procese,« razlaga Uroš Svenšek. Ob tem se pojavi težava, ker bi AI vsakemu z enakimi vstopnimi parametri izpisala enako besedilo. Podjetja tako danes že učijo umetno inteligenco, da bi ustvarjala v njihovem slogu.
Na področju fotografije zapišeš, kaj želiš imeti na fotografiji in AI to ustvari. Zelo je uporabno za dizajnerje, ki jim ne bo več treba pregledovati stotin fotografij, pač pa bodo umetni inteligenci le »naročili« svojo.
Na področju glasu je umetna inteligenca sposobna ustvariti glas, enak glasu realnega človeka. Na področju glasu in videa pa AI lahko ustvari osebo, ki ne obstaja. Lahko ji sami določimo karakteristike, AI pa zgenerira glas in naredi video, na primer tutorial z vnaprej napisanim tekstom.
Po drugi strani predvidevamo, da bo umetna inteligenca znala vse, a se je v praksi izkazalo, da je AI zelo dobra v specializaciji, v specifičnih nalogah. »Zna torej opraviti točno določeno nalogo bolje kot človek, za zdaj pa ne zna generalno povezovati. Umetna inteligenca je tako za zdaj le odlično orodje, ki zna hitreje, ceneje in bolje opraviti določene naloge, ljudje pa morajo še vedno imeti generalno sliko.« Današnjim copywriterjem in urednikom vsebin Uroš Svenšek tako svetuje, da poskušajo pridobiti generalni pogled na svet in bolj strateško razmišljati, umetno inteligenco pa uporabljajo kot orodje. Če bodo zgolj uporabljali umetno inteligenco, bodo le eni od mnogih, saj bodo ta orodja znali uporabljati vsi.
Po eni od časovnic umetne inteligence naj bi ta do leta 2045 znala napisati unikatno knjigo, ki bi se uvrstila na lestvico New York Times Bestseller." - Uroš Svenšek (Agencija 101)
Smisel metaverzuma je, da ne bo več obstajala razlika med metaverzumom in fizičnim stikom, srečanjem. Današnja srečanja preko aplikacij za videopogovore po besedah Uroša Svenška dajejo občutek, kot da govorimo zidu, metaverzum pa skuša izničiti ta občutek in ponuditi pristnejšo izkušnjo srečanja v živo - gledanje v oči, občutek prostora … »Vsa družabna omrežja tako postajajo vedno bolj meraverzumi, NFT-ji pa so lahko tudi unikatna oblačila, ki jih nekdo v metaverzumu nosi.«
Kdaj bo metaverzum zares zaživel, pa je odvisno od tehnologije očal. Za zdaj izdelovalcem v očala še ni uspelo »spraviti« dovolj tehnologije, da bi omogočala boljšo izkušnjo. Vsaj pet let tega še ne bomo doživeli, čez pet let pa se bo začelo več dogajati na tem področju," je še napovedal Uroš Svenšek.
Eno od velikih vprašanj pa je tudi vprašanje regulacije. Kako bo potekala, danes ne zna napovedati nihče, je dejal Uroš Svenšek. Vse se razvija zelo hitro in regulacija bo odvisna tudi od tega, v katero smer bo šel razvoj. Tudi družbena odgovornost bo najverjetneje padla na pleča znamk, saj pri big techu po njegovih besedah družbene odgovornosti ni, vse pa je naravnano tako, da nas še bolj vleče v odvisnost od digitalnega sveta.
Največji preboj v metaverzumu Uroš Svenšek napoveduje Meti. Kot je pojasnil, je bil prvi investitor Mete Peter Thiel, tudi mentor ustanovitelja Facebooka Marka Zuckerberga. Peter Thiel je v svoji knjigi Zero to one napisal, da je vedno cilj vsakega podjetja imeti monopol. Meta skoraj celoten dobiček vlaga v razvoj metaverzuma, zato Uroš Svenšek pričakuje, da bo vsaj eden od nekaj večjih igralcev, ki bodo obvladovali metaverzum, če monopol ne bo uspel.